Shakshuka

Jag hade aldrig hört talas om detta tidigare innan jag snubblade över det på google. 😉 Men jag blev tvungen att prova och det var så gott. Det finns en mängd olika recept på nätet så jag gjorde min egen lilla variant som kommer att göras fler gånger, helt klart. Till och med grabbarna gillade det. Rätten tillagas genom att du gör en tomatsås, knäcker ner ägg som får koka sig klara i tomatsåsen. I såsen har du givetvis i vad du själv gillar. Ät den som den är eller som ett gott tillbehör till exempelvis bacon eller bräckt skinka. Supergott.

Det här hade jag i min:

  • Smör
  • Färska hackade tomater + färdig salsa på burk (då den behövde ätas upp)
  • Lök
  • Grön chili
  • Vitlök
  • Salt
  • Svartpeppar
  • Ägg
  • Fetaost
  • Färsk koriander
  • Vatten

Jag fräste alla grönsaker i rejält med smör, fyllde på med lite extra vätska och smulade över fetaost och koriander innan servering.

Tanken var att jag skulle ha getost till men det hade jag tyvärr ingen hemma så det fick bli som det blev. Men du kan ju variera i det oändliga så du får den smaken du gillar bäst. Perfekt brunch!

 

 

Lagersallad

Japp, nu är det snart midsommar igen! Och som varje år är höjdpunkten Lagersalladen. Ni som ännu inte provat den måste göra det. Den är så sjukt god!

Lagersallad

Lagersallad:
Isbergsallad
Frysta ärtor
Röd lök
Cremefraiche
Majonäs
Stark riven ost
Knaperstekt bacon

I den ordning är originalreceptet. Men i och med att jag själv inte äter kolhydrater så hoppar jag över ärtorna. Sen blandar jag Creme Fraichen och majonäsen så det blir bara ett lager. Och så lite extra bacon på. 

Låt det stå över natten, och blanda sedan om precis innan servering. Så gott!

Passar till allt! Eller bara som den är. Just try it! 😋

Cerviche

Jag blev så inspirerad av att prova cerviche efter en härlig bild på Insta häromdagen. Och som tur var så hade jag en bit Salmalax i frysen. Den blev över förväntan.

Till min behöver du:

  • Salmalax
  • Ett knippe salladslök
  • En grön chili
  • 2 tomater 🍅
  • 0,5 citron 🍋
  • Salt 🧂
  • Peppar
  • Koriander

Så här gör du:

Skär laxen och tomaterna i små kuber, eller den storleken du vill ha. Skär ner salladslöken och chilin. Pressa över citronsaft från en halv citron, salta och peppra. Låt stå 10-15 minuter beroende på hur du vill ha laxen. Jag gillar den kall så gärna i kylskåp med inget måste. När det är dags att äta strimlar du över en kruka (eller mer eller mindre) koriander och blandar ner. Så gott.

Tips: För att få upp fetthalten lite serverade jag med hemgjord majonnäs vilket blev toppen.

Cerviche

Citronlax med blomkålsris och dillsås

Snabbmat när den är som bäst. Jag är inte överförtjust i lax egentligen men ibland blir det bara så bra. Det här är faktiskt en av mina favoriträtter just nu och givetvis kan man variera med vilka smaker man vill.

Du behöver:

  • Lax
  • Citron
  • Smör
  • Blomkålsris (Jag gillar Den frysta som Willys har)
  • Pinjenötter
  • Kryddor (Min favorit är koriander)
  • Creme fraiche
  • Majonnäs
  • Salt och svartpeppar

Gör så här: Salta och peppra laxen. Skiva citronen och läggen skivorna på laxen. In i ugnen 200 grader ca 20 min.

Under tiden rostar du pinjenötterna i en torr panna. Lägger dem åt sidan. Klickar i ca 50 g smör i pannan och fräser på blomkålsriset ett par minuter. Salta peppra och hacka ner en kruka koriander och pinjenötterna.

Såsen: Blanda ca lika delar créme fraiche och majonnäs och rejält med dill. (Torkad, färsk eller fryst spelar ingen roll.

Ät! Den här rätten går hem hos hela familjen! Bästa snabbmaten! Klart på 20 min. 😋

Citronlax med blomkålsris och dillsås

Chicken Nuggets

De här blev riktigt bra!

Du behöver:

  • Ca en kycklingfilé per portion
  • Kryddor (jag använde salt, peppar och lite panang gaj-mix från Spicemaster, men kör på vad ni vill 😉)
  • En påse riven mozzarella, ca 200 g till 4 filéer
  • Fiberhusk eller pofiber (Jag hade tyvärr bara fiberhusk hemma men tror det blir bättre med pofiber.
  • Parmesan
  • Ev torkad persilja/annan krydda

Kör ner kycklingen med salt, peppar och ev andra kryddor i matberedaren så du får en härligt kladdig smet. Vänd sedan ner mozzarellaosten så allt blandas ordentligt.

Sen river du parmesanen ca 1-2 dl efter smak och blandar med husken/pofiber, salt och persilja eller annat om du vill. Hör en nugget av kycklingsmeten och vänd ner i husk/pofiberblandningen. Jag penslade dem sedan lite med olja och vände ner dem i smeten igen.

Nu körde jag mina i en airfryer men de går precis lika bra att fritera dem på vanligt vis, steka eller köra dem i ugnen.

TIPS!

Det kan vara lite svårt med kryddningen. Gör en liten först som du steker ordentligt i panna och provsmaka. Behövs det mer salt? Vitlök? Chili? Eller vad du nu vill ha.

Till detta serverade vi olika dippsåser, aioli, chilimajjo och pepparmajonnäs tillsammans med grönsaksstavar och de gick hem hos barnen också. Så det blir garanterat fler gånger…

Prova!