Lax

Lax är ingen favorit hos mig, men är bra snabbmat. Går att variera i det oändliga. Funkar med bara salt och peppar men blir roligare med andra smaker. Idag blev det bara lite citronpeppar och paprika som extrakrydda. Vilken är er favoritlax?

Här blir det oftast citron/lime, pesto eller fetaost på. Idag med smörstekt sparris och hollandaisesås. Planen var ju att det skulle bli detsamma till lunch i morrn, men det får nog bli OMAD då också eftersom det inte blev så mycket lax kvar.

Planering vecka 11

Måndag

Lunch: Fasta

Middag: Lax med smörfräst sparris och hollandaisesås

Tisdag

Lunch: Lax med blomkålsris och spenat

Middag: Jessicakyckling med blomkålsris

Onsdag

Lunch: Jessicakyckling + blomkålsris

Middag: Kålpudding

Torsdag

Lunch: Kålpudding/falafel + sallad

Middag: Spenatsoppa + ägghalvor

Fredag

Lunch: Spenatsoppa med ägghalvor

Middag: Kolgrillade lövbiffsrullader med sparris, tzatziki och grönsallad.

Lördag

Brunch: Kaffe + 2 Ketobollar

Middag: Hasselbackskyckling med bea + sallad

Söndag

Brunch: Kaffe + 2 Ketobollar

Middag: Lax med rostade grönsaker (blomkål, lök, vitlök, paprika, vitkål) och hollandaisesås.

Ketoboll

Smörbollar/Ketobollar

Ibland har jag svårt att få till fettet i maten. Dock har jag nu hittat något som funkar för mig. Ketobollar. Dessa är smöriga, osötade och enligt mig faktiskt ganska goda även om det kanske inte låter så. Bästa ketobollarna enligt mig.

Du behöver:

  • Bregott
  • Hackade rostade hasselnötter/hampafrön

Ta ut Bregott ur kylen. Ta fram en sked eller en olivsked och skrapa ihop en boll ur smörbyttan. Rulla i hasselnötskrosset.

Snabbt och enkelt. Men det är en fördel om man gillar smör. 😉

Vecka 7

En vecka kvar innan ungarna har sportlov här. Bäst vi laddar upp ordentligt. 😉

Måndag

Lax med smörstekt sparris och hollandaisesås

Tisdag

Asiatisk kycklingpanna

Onsdag

Räkrisotto (räkor, blomkålsris, purjolök, tomat, koriander, rostade pinjenötter) serveras med toum

Torsdag

Kycklingben/vingar och blomkålssoppa/tomatsoppa/champinjonsoppa

Fredag

Koreansk råbiff med limemajonnäs/Hamburgare

Lördag

Vitlöksgratinerad oxfilé, rostade grönsaker och bea

Söndag

Chicken Nuggets, grönsaksstavar med olika såser/rester

Vecka 6

Det var ett tag sedan jag verkligen fick ihop en matplanering men jag tänkte att jag måste försöka engagera mig lite. Då jag just nu kör OMAD i veckorna så känns det lite enklare med maten. Den här veckan ser ut så här:

Måndag

Kycklingfilé med smörstekt sparris, flingsalt och parmesan.

Tisdag

Lax med hollandaisesås och grönsallad

Onsdag

Pannbiff med smörstekta champinjoner och spenat

Torsdag

Pestolax med blomkålsmos

Fredag

Här ska jag AW med tjejerna på jobbet så det är inte helt bestämt än. Men familjen skulle äta någon form av fläskkotlett.

Lördag

Tacos 🌮

Söndag

Förskostfyllda lövbiffsrullader med ugnsgratinerade grönsaker och bearnaisesås.

Smörbollar

Det här är något jag aldrig trott jag skulle äta förr. Mina vänner och bekanta tycker nog jag är lite konstig som faktiskt gillar dem. Men det är enkla att göra och ger energi och får upp fettprocenten 😉 Perfekt till mellis om du behöver fylla på med energi.

Du behöver:

  • Ett paket Bregott
  • Nötter (jag brukar ta paranötter och lite hasselnötter)
  • Eventuellt kanel, kardemumma eller annan krydda du gillar (här har jag kanel)

Gör så här:

Hacka nötterna och blanda ner kryddan/kryddor ta en tesked eller annat och gröp ur små bollar ur smöret. Rulla i nötblandningen och släng in dem i kylen igen. Sen är det bara att plocka fram när andan faller på 😉 Men det är inga söta bollar utan de smakar smör så förvänta dig inget fikaaktigt. 😂

Smörbollar

Veckomeny v. 38

De senaste veckorna har inte alls blivit som planerat, men skam den som ger sig. Har ni några goda förslag på middagar får ni gärna höra av er. 😉 Veckan är inte helt klar en så inlägget fylls förhoppningsvis på under veckan. Vi äter oftas samma mat här hemma men barnen äter ju betydligt mer kolhydrater än mig. Men det är en hektisk vecka då vi åter igen har USM handboll nästa helg på hemmaplan. Mycket att styra upp innan dess + allt annat som föräldramöten, födelsedagar, möten m.m. Men jag måste få det att fungera så jag kör en nystart från och med i morrn.

Måndag

Köttgryta med smör/potatis

Tisdag

/Pannbiff, lök, potatis och brunsås

Onsdag

Köttgryta/rester

Torsdag

Tomatsoppa + kycklingben/morot

Fredag

Rostas med vaxbönor, smör och bearnaisesås + 🥗

Lördag

Söndag

Råbiff med koriandersallad

I morrn firar jag och maken silkesbröllop men eftersom vi inte är hemma då så passar vi på att fira den lite idag. Så det fick bli råbiff med koriandersallad och dijonmajonnäs. Hur gott som helst. Jag har ju inte vågat prova det tidigare men fick ett smakprov förra helgen och blev såld.

Till råbiffen använde vi en bit oxfilé som maldes och blandades med lite hackad lök, salt, peppar och lite olja.

Koriandersalladen blandades med koriander, hackad tomat, mozzarellaostoch valnötter. På med salt, peppar, lite olja och vinäger. Mums!